Effect van vitamine D

Wist je dat vitamine D onontbeerlijk is voor je botten, spieren en weerstand?

  • We hebben vitamine D nodig om calcium op te nemen uit onze voeding en zo voor de ontwikkeling en het behoud van sterke botten te zorgen.
  • Daarnaast beïnvloedt vitamine D ook de spierfunctie en draagt ze bij tot een normale werking van je natuurlijke weerstand.

Vitamine D-tekort

Tot 67% van de Belgische volwassenen heeft een vitamine D-tekort(1)!

Behoor jij tot één van deze groepen met verhoogde behoefte aan vitamine D?

Baby’s en opgroeiende
kinderen

Zwangere vrouwen

Mensen met een donkere
huidskleur of die
hun lichaam volledig bedekken

(bvb. uit geloofsovertuiging, …)

Mensen met onvoldoende
blootstelling aan
UV-zonnestraling
tussen 11 en 15 uur

(door bvb. je werk binnenshuis)

Post-menopauzale vrouwen (>55 jr)

Senioren

Bronnen van vitamine D

Waar haal je voldoende vitamine D uit?

Zon

Ben je elke dag buiten gedurende minstens 15 minuten tussen 11 en 15 uur?

Voeding

Weet jij wat je dagelijks zou moeten eten om voldoende vitamine D binnen te krijgen?

Voedingssupplement

Ontdek of jij een verhoogde behoefte hebt aan vitamine D!

(1) Vitamine D-deficiëntie in een doorsnee Belgische huisartsenpraktijk -Isabel Van Daele