De zon is de voornaamste leverancier van vitamine D:

Bronnen van vitamine D
  • In tegenstelling met de meeste andere vitamines is niet je voeding, maar de zon de grootste leverancier van vitamine D.
  • Minstens 2/3 van je vitamine D wordt aangemaakt in je huid onder invloed van UV-straling uit zonlicht. Daarom wordt vitamine D ook vaak de ‘zonnevitamine’ genoemd.
  • Daarnaast haal je tot 1/3 van je vitamine D uit je voeding: vooral uit vette vis (zoals zalm en forel), maar ook uit eieren en met vitamine D verrijkte zuivelproducten & ontbijtgranen.

In België is het echter moeilijk om aan je dagelijkse essentiële dosis vitamine D te komen via enkel je voeding en zonlicht .

  • De Hoge Gezondheidsraad(1) adviseert daarom om dagelijks extra vitamine D in te nemen: van 400 I.E(2) (voor kinderen) tot 800 I.E(2) (voor volwassenen).
  • Zorgen voor voldoende vitamine D opname draagt namelijk bij tot het behoud van een goede natuurlijke weerstand en sterke botten en spieren.

In België kan je niet voldoende vitamine D halen uit zonlicht:

  • Het hele jaar door voldoende vitamine D halen uit zonlicht is niet mogelijk in België.
  • Tijdens de herfst & winter is de UV-straling van de zon immers niet sterk genoeg om voldoende vitamine D aan te maken.
  • In de lente & zomer volstaat een kwartier tot een half uur per dag in de zon voor de meeste mensen om voldoende vitamine D aan te maken.
    • – Best buiten gaan tussen 11 en 15 uur want dan is de stand van de zon optimaal
    • – Ga dan wel buiten met je handen, je armen en je hoofd onbedekt
    • Zonnecrème met een voldoende hoge beschermingsfactor gebruiken is noodzakelijk om je huid te beschermen, maar hou er dan wel rekening mee dat je nagenoeg geen vitamine D aanmaakt
    • – Ook je huidskleur heeft een invloed: mensen met een donkere huidskleur maken minder vitamine D aan dan mensen met een lichte huidskleur
Het hele jaar door voldoende vitamine D halen uit zonlicht is niet mogelijk in België

Van ongeveer oktober tot maart zijn het aantal zonne-uren en de sterkte van de UV-straling onvoldoende om genoeg vitamine D te kunnen aanmaken.
De rest van het jaar is de zon enkel sterk genoeg gedurende ongeveer 4 uur per dag – tussen 11 en 15 uur.

Van ongeveer oktober tot maart zijn het aantal zonne-uren en de sterkte van de UV-straling onvoldoende om genoeg vitamine D te kunnen aanmaken.
Het is belangrijk om onze huid te beschermen tegen huidkanker.
Ons werk, hobby’s en sociaal leven spelen zich grotendeels binnenshuis af.

Zonnecrèmes

Het is belangrijk om onze huid te beschermen tegen huidkanker.
Maar zonnecrèmes houden ook de UV-straling tegen die de aanmaak van vitamine D stimuleert.

Meestal binnenshuis

Ons werk, hobby’s en sociaal leven spelen zich grotendeels binnenshuis af. En ook kinderen spelen minder buiten –vooral tijdens de herfst en de winter.

Voldoende vitamine D uit je voeding halen is erg moeilijk:

  • Weinig voedingsmiddelen bevatten een voldoende hoeveelheid vitamine D.
  • Vitamine D3 komt voor in voedingsmiddelen van dierlijke herkomst.Vette vis (bijvoorbeeld forel, zalm en makreel) bevat van nature veel vitamine D3. Vitamine D3 komt ook voor in eieren en orgaanvlees – maar in beperkte hoeveelheden.
  • Er zijn ook zuivel-en graanproducten die verrijkt zijn met (meestal geringe hoeveelheden) vitamine D.

Wat je zou moeten eten om aan 10 microgram of 400 I.E.(2) vitamine D te komen(3):

Wat je zou moeten eten om aan 10 microgram of 400 I.E. vitamine D te komen:

Ontdek hier de Fultium®-D3 producten om voldoende vitamine D in te nemen:

(1) De Hoge Gezondheidsraad is het wetenschappelijk adviesorgaan dat de Belgische overheid ondersteunt op het gebied van de volksgezondheid.
(2) I.E.: manier om hoeveelheid aan vitamine D uit te drukken, vaak gebruikt op verpakkingen van vitamine D voedingssupplementen: 40 Internationale eenheden (I.E.) = 1 microgram vitamine D.
(3) BRON: https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/vitamines/per-portie.