De zon is de voornaamste leverancier van vitamine D:

  • In tegenstelling met de meeste andere vitamines is niet je voeding, maar de zon de grootste leverancier van vitamine D.
  • Minstens 2/3 van je vitamine D wordt aangemaakt in je huid onder invloed van UV-straling uit zonlicht. Daarom wordt vitamine D ook vaak de ‘zonnevitamine’ genoemd.
  • Daarnaast haal je tot 1/3 van je vitamine D uit je voeding: vooral uit vette vis (zoals zalm en forel), maar ook uit eieren en met vitamine D verrijkte zuivelproducten & ontbijtgranen.

In België is het echter moeilijk om aan je dagelijkse essentiële dosis vitamine D te komen via enkel je voeding en zonlicht .

  • De Hoge Gezondheidsraad(1) adviseert daarom om dagelijks extra vitamine D in te nemen: van 400 I.E(2) (voor kinderen) tot 800 I.E(2) (voor volwassenen).
  • Zorgen voor voldoende vitamine D opname draagt namelijk bij tot het behoud van een goede natuurlijke weerstand en sterke botten en spieren.

In België kan je niet voldoende vitamine D halen uit zonlicht:

  • Het hele jaar door voldoende vitamine D halen uit zonlicht is niet mogelijk in België.
  • Tijdens de herfst & winter is de UV-straling van de zon immers niet sterk genoeg om voldoende vitamine D aan te maken.
  • In de lente & zomer volstaat een kwartier tot een half uur per dag in de zon voor de meeste mensen om voldoende vitamine D aan te maken.
    • – Best buiten gaan tussen 11 en 15 uur want dan is de stand van de zon optimaal
    • – Ga dan wel buiten met je handen, je armen en je hoofd onbedekt
    • Zonnecrème met een voldoende hoge beschermingsfactor gebruiken is noodzakelijk om je huid te beschermen, maar hou er dan wel rekening mee dat je nagenoeg geen vitamine D aanmaakt
    • – Ook je huidskleur heeft een invloed: mensen met een donkere huidskleur maken minder vitamine D aan dan mensen met een lichte huidskleur

Van ongeveer oktober tot maart zijn het aantal zonne-uren en de sterkte van de UV-straling onvoldoende om genoeg vitamine D te kunnen aanmaken.
De rest van het jaar is de zon enkel sterk genoeg gedurende ongeveer 4 uur per dag – tussen 11 en 15 uur.

Zonnecrèmes

Het is belangrijk om onze huid te beschermen tegen huidkanker.
Maar zonnecrèmes houden ook de UV-straling tegen die de aanmaak van vitamine D stimuleert.

Meestal binnenshuis

Ons werk, hobby’s en sociaal leven spelen zich grotendeels binnenshuis af. En ook kinderen spelen minder buiten –vooral tijdens de herfst en de winter.

Voldoende vitamine D uit je voeding halen is erg moeilijk:

  • Weinig voedingsmiddelen bevatten een voldoende hoeveelheid vitamine D.
  • Vitamine D3 komt voor in voedingsmiddelen van dierlijke herkomst.Vette vis (bijvoorbeeld forel, zalm en makreel) bevat van nature veel vitamine D3. Vitamine D3 komt ook voor in eieren en orgaanvlees – maar in beperkte hoeveelheden.
  • Er zijn ook zuivel-en graanproducten die verrijkt zijn met (meestal geringe hoeveelheden) vitamine D.

Wat je zou moeten eten om aan 10 microgram of 400 I.E.(2) vitamine D te komen(3):

Ontdek hier de Fultium®-D3 producten om voldoende vitamine D in te nemen:

(1) De Hoge Gezondheidsraad is het wetenschappelijk adviesorgaan dat de Belgische overheid ondersteunt op het gebied van de volksgezondheid.
(2) I.E.: manier om hoeveelheid aan vitamine D uit te drukken, vaak gebruikt op verpakkingen van vitamine D voedingssupplementen: 40 Internationale eenheden (I.E.) = 1 microgram vitamine D.
(3) BRON: https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/vitamines/per-portie.