Wat is het verschil tussen vitamine D, vitamine D2 en vitamine D3?
  • Vitamine D is een vetoplosbare vitamine die opgeslagen kan worden in het lichaam. Er bestaan twee hoofdvormen: D2 en D3.
  • Vitamine D3 (of cholecalciferol) is het type vitamine D dat je lichaam aanmaakt door blootstelling aan zonlicht. Vitamine D3 komt ook van nature voor in dierlijke producten zoals vette vis.
  • Vitamine D2 (of ergocalciferol) is de plantaardige vorm van vitamine D. Die komt in geringe hoeveelheden voor in bepaalde zeldzame soorten paddestoelen.
  • Plantaardige vitamine D2 is echter minder doeltreffend dan de dierlijke vitamine D3(1). Vitamine D3 – de meeste krachtige vorm van vitamine D – is dan ook het type vitamine D dat je vindt in de Fultium®-D3 producten.

(1) BRON: Heaney RP, Recker RR, Grote J, Horst RL, Armas LA. J Clin Endocrinol Metab 2011; 96: E447-E452]

Waarom hebben we vitamine D nodig?
  • Vitamine D is noodzakelijk om calcium uit je voedsel te kunnen opnemen voor de vorming en het behoud van botmassa en tanden. In je darmen stimuleert vitamine D immers de absorptie van calcium uit je voeding zodat er voldoende calcium beschikbaar is voor de botaanmaak.
  • Vitamine D draagt ook bij tot een normale werking van je spieren en je immuunsysteem.
Hoelang moet je dagelijks buiten zijn om voldoende vitamine D aan te maken?
  • Het grootste deel van je vitamine D wordt aangemaakt door blootstelling aan zonnestralen. In België zijn het aantal zonne-uren en de sterkte van de zon gedurende de herfst en de winter meestal ontoereikend om voldoende vitamine D aan te maken .
  • Pakweg van april tot september is het zonlicht meestal wel toereikend. We raden je aan om gedurende die periode iedere dag minstens 15 tot 30 minuten naar buiten te gaan tussen 11 en 15 uur. Zorg er dan wel voor dat je handen, armen en hoofd onbedekt zijn.
Vanaf welke leeftijd heb je vitamine D supplementen nodig?
  • Het is belangrijk dat baby’s en opgroeiende kinderen voldoende vitamine D innemen voor een goede ontwikkeling van tanden en botten. Daarom adviseren zowel Kind&Gezin als de Hoge Gezondheidsraad om dagelijks een vitamine D3-supplement in te nemen – vanaf de geboorte.
  • Ervoor zorgen dat je sterke botten aanmaakt als je jong bent, is cruciaal. Tot de leeftijd van ongeveer 30 jaar wordt er meer bot aangemaakt dan afgebroken. Daarna daalt de botmassa omdat de botafbraak hoger is dan de botaanmaak, zelfs bij een gezonde levensstijl. Met de leeftijd neemt je botsterkte dan verder af. Hoe sterker je botten dus zijn voor je 30 bent, hoe langer het zal duren voor de natuurlijke botonkalking problemen kan veroorzaken.(1)
  • Steeds zorgen voor voldoende vitamine D draagt niet alleen bij tot het behoud van normale botten en spieren, maar helpt ook de natuurlijke weerstand bevorderen.

(1)     BRON: ageuk.org.uk

Wie loopt een verhoogde kans op vitamine D-tekort?
  • Aangezien de zon de grootste leverancier is van onze vitamine D en we in België sowieso te weinig zon krijgen gedurende een groot deel van het jaar, lopen we allemaal een risico op vitamine D-tekort. Een wetenschappelijke Belgische studie van 2015 geeft aan dat maar liefst 45% van de volwassenen een ernstig vitamine D-tekort hebben.(1)
  • Bepaalde groepen lopen bovendien een verhoogd risico op vitamine D-tekort:
    • Baby’s & opgroeiende kinderen (want zij hebben grote behoefte aan vitamine D voor de botopbouw)
    • Ouderen (blijven veelal binnenshuis en maken sowieso minder vitamine D aan)
    • Mensen met een donkere huidskleur
    • Mensen die hun lichaam volledig bedekken (vb. tijdens de herfst en de winter, uit geloofsovertuiging, …)
    • Post-menopauzale vrouwen (55+)

(1)BRON: Vitamin D deficiency is common among adults in Wallonia (Belgium, 51°30′ North): findings from the Nutrition, Environment and Cardio-Vascular Health study – Hoge A et al. Nutr Res. (2015)

Kan je teveel vitamine D binnenkrijgen?
  • Vitamine D is een vetoplosbare vitamine en wordt dus opgeslagen in het lichaam. Echter een teveel aan vitamine D ontstaat niet erg snel en is heel uitzonderlijk.
  • Wat inname van vitamine D betreft, heeft de Hoge Gezondheidsraad een veilige bovengrens vastgesteld van 50 microgram/2000 I.E. per dag voor tieners vanaf 11 jaar en volwassenen. Voor kinderen onder 11 jaar is dit 1000 I.E. per dag. (1)

(1) BRON: http://www.nubel.com/assets/voedingsaanbevelingen-2016.pdf

Zijn de FULTIUM®-D3 capsules halal en kosher?
  • Ja, de FULTIUM®-D3 capsules zijn gemaakt uit gelatine die halal en kosher is.